60609.jpg

Förnya sajten framgångsrikt: Så gjorde Åbo Svenska Teater

09.10.2017 kl. 16:43

Marknadsförings- och försäljningschef Niina Renström, varför ville ni göra om er sajt?

Vi hade inte förnyat vår sajt på ett tag och tyckte att det började se lite gammaldags ut. Vi ville att sidorna skulle se mera enhetliga ut, till exempel hade vårt grafiska utseende och stilen ändrats med tiden.

Största problemet var att vår sajt inte var anpassad för mobiltelefoner. Först hade vi en tillfällig lösning på det på de gamla sidorna, men den var krånglig att uppdatera så också därför ville vi ha en ny sajt.

Vår målsättning var att funktionerna på sidorna ska motsvara dagens behov. Besökarna ska så lätt som möjligt hitta till repertoarsidan och biljettköp. Allt ska enkelt kunna köpas på nätet idag så det är en viktig försäljningskanal.

Vilka är era förväntningar på den nya sajten?

Vi tror att sajten kommer att betyda mycket: att människorna blir glada då de besöker den nya sidan och att det är lätt att köpa biljetter.

Niinas fem tips för ny webbsajt

1. Börja i tid

Det är en lång process och det tar tid med alla olika delmoment. Det tar längre än vad man kan ana. Därför är det viktigt att ha gott om tid. Det är särskilt viktigt att inte behöva stressa i det första planeringsskedet. På det sättet har man gott om tid att drömma och fundera på olika idéer.

Det är bra att ha gott om tid att gå igenom den befintliga sidan och se vad som behöver uppdateras, ändras, vilka texter som behöver skrivas om, hurdana nya bilder man vill ha. Det är också viktigt att ha tid för genomförandet och byggandet av sidorna. Sedan kommer förstås också testfasen då man går igenom allt för att se att det blivit som man vill att det ska bli.

2. Ha tid för att drömma

Vi började med att titta på olika teatrars sidor, både inhemska och i utlandet. Vi ville se vad som känns bra och vad som skulle passa med våra önskemål och vår stil. Vi på Åbo Svenska Teater höll oss till teater- och kulturbranschen när vi gick igenom olika sidor, men det går förstås bra att titta på andra företag för att samla ihop olika idéer för vad som skulle fungera bäst.

Det är viktigt att ha roligt tillsammans i drömmarfasen, så kom ihåg att ta tid till det kreativa!

3. Tänk på tillgänglighet och användarvänlighet

Det är viktigt att sidorna är tydliga och att det är lätt att hitta information. Vilka funktioner behöver just din organisation? Sätt upp målsättningar för det. Samtidigt är det viktigt att följa företagets grafiska linje, i synnerhet med tanke på att informationen ska vara lätt tillgänglig.

Om det är möjligt, kan det vara bra att göra en kundundersökning för att få reda på vad användarna tycker att kunde fungera. På samma sätt kan det vara bra att göra en personalundersökning. Personalen, ledningen och finansiärerna kan alla komma med olika värdefulla synvinklar. Undersökningarna hjälper en att tänka bredare.

4. Prioritera

När det blir dags att förverkliga det som man planerat gäller det att prioritera. Allt det man drömde om går tyvärr inte att förverkliga på grund av till exempel budgetfrågor och tekniska möjligheter. Vi tänkte att det är viktigt att göra färre saker, men att göra dem ordentligt. Men fina professionella foton hör till det som absolut ska prioriteras.

5. Informera

Se till att chefen och styrelsen hålls informerade i de olika skedena, också när allt är färdigt. Också personalen är bra att hålla informerad. När allt är färdigt kan de själv också sprida information för att få många besökare på sidan så fort som möjligt med tanke på Google-logiken. Vi har också tänkt köpa synlighet av Google och ordna en kampanj mot publiken för att besökare ska hitta de nya sidorna.

Text: Jemima Koli
64096_t.jpg

Lösningen på lösenordsrumban

Att hitta på lösenord är ett fanstyg. Vi använder samma enkla lösenord på flera tjänster fast vi inte borde. En massa kryptiska lösenord är helt enkelt för svåra att hålla reda på. Här får du lösningen på problemet.
08.08.2018 kl. 19:59

Säker anslutning till alla sajter

26.04.2018 kl. 09:58
64119_t.jpg

Från verksamhetsmål till resultat

Vi kan idag mäta nästan allt som sker digitalt. Men vad vill vi egentligen mäta?
29.03.2018 kl. 16:38
60613_t.jpg

Enkelt med YouTube

Vi har gjort det superenkelt för dig att lägga in videon på din sajt. Kopiera och klistra in.
12.10.2017 kl. 17:40
60606_t.jpg

Fondernas hemlige Herr Fixare

Hans namn ges vidare med ett diskret Hälsa från mig. Råden han ger får fonder, stiftelser och föreningar att tänka om. Möt Webbhusets Robin Österholm som hjälper Svenskfinlands tredje sektor att fatta rätt beslut om den digitala framtiden. Och det brinner i knutarna.
12.10.2017 kl. 16:30
60614_t.jpg

Färdiga snygga ikoner

Nu kan du lätt använda dig av massor av SOME-ikoner och symboler på din sajt.
11.10.2017 kl. 17:43
60607_t.jpg

Nya dataskyddet en kalldusch för föreningar

Snart anländer den nya EU-förordningen om skärpt hantering av personuppgifter. Men många föreningar verkar inte ännu ha förstått allvaret. Det säger Ant Simons, VD på Webbhuset.
11.10.2017 kl. 16:32
60610_t.jpg

Allt handlar om din data

Reserapport
10.10.2017 kl. 19:19
60616_t.jpg

Ledaren: Vad, för vem?

Vem riktar du dig till och med vad? Det är en fråga vi varje dag ställer våra kunder. Men också oss själva. I synnerhet under den här hösten när Webbhuset Ab byter ägare.
10.10.2017 kl. 17:49
60615_t.jpg

Bygg 10x snabbare

I Digistoff kan du nu kopiera en färdig sida med allt innehåll till en ny sida.
10.10.2017 kl. 17:46
© 2018 Webbhuset Ab

Webbmästaren 2018

Ansvarig utgivare: Ant Simons